در طول پرواز چهار نیرو بر هواپیما وارد میشود. این نیروها عبارتاند از: نیروی وزن، نیروی لیفت (بَرا، برآر یا بالابرنده)، نیروی پیشران یا جلوبرنده و نیروی دِرَگ (پسا یا مقاومت هوا). یکی از موضوعات مورد بحث، علت ایجاد نیروی لیفت است. توضیحات زیادی درمورد این مسئله وجود دارد و دانشمندان از دیدگاههای مختلفی به آن پرداختهاند که با ذکر خلاصهای از مطلب پیش رو، به آنها میپردازیم. در سطح کاملا ریاضی، مهندسان میدانند چگونه هواپیماهایی را طراحی کنند که در هوا بمانند. اما معادلات ریاضی آنها توضیح نمیدهد که چرا لیفت آیرودینامیکی رخ میدهد. دو تئوری رقیب وجود دارد که نیروها و عوامل لیفت را آشکار میکند. اما هر دوی این توضیحات ناقص هستند. اخیرا متخصصان آیرودینامیک سعی کردهاند که شکاف موجود در درک این پدیده را حذف کنند. با این حال هنوز اتفاق نظری دراینزمینه وجود ندارد.